11.03.2021 - Story

Vom Valley in die Berge

Hier werden Heterojunction-Solarzellen auf Maschinen hergestellt, die es so nirgendwo auf der Welt gibt. Ingenieure von Meyer Burger haben Prozesse entwickelt und diese am deutschen Stammsitz, in Hohenstein-Ernstthal, industrialisiert. Das heisst: Sie haben Forschungsergebnisse in die Sprache der Massenproduktion übersetzt.

Die Maschinen schicken sie nun ins «Solar Valley». Von dort gelangen die Solarzellen später nach Freiberg im Erzgebirge, wo die grösste und modernste Solarmodulfabrik Europas steht.

Die drei Fertigungshallen am neuen Standort Thalheim sind so gross, das man hier am besten mit dem Trottinett vorankommt.

In Freiberg, Eckbert and his colleagues are rebuilding machines. The new modules are larger and wider than those that used to roll off the production line here. Processes are different. A lot of manual work for the “PV final assembly” team.

A great moment: The first SmartWire machine arrives at the Freiberg plant. It is pulled into its new place. It was built by colleagues in Switzerland, where the SmartWire process was invented.

Thalheim: Jochen is Head of Cell Production. He is looking forward to the new machines, which colleagues built in Hohenstein-Ernstthal.

In Thalheim, it’s no different than at your new home: First everything has to be remodeled, then the furniture comes in. This production hall is now ready for the machines.